Marketing
INP vervangt FID in Googles Core Web Vitals
Er was al aangekondigd dat het zou gebeuren, en gisteren bevestigde Google dat INP (interaction to next paint) de FID (first input delay) vervangt als een van de drie Core Web Vitals. INP maakt per direct deel uit van de Core Web Vitals.
INP aangekondigd in mei 2023
In mei 2023 kondigde Google al aan dat INP onderdeel zou worden van de Core Web Vitals. Tien maanden later is het zover en is INP (interaction to next paint) de vervanger van FID in de Core Web Vitals.
Wat is precies de INP?
De naam ‘interaction to next paint’ geeft al een indicatie van wat er verwacht wordt. Het gaat om de snelheid waarmee een actie op een webpagina leidt tot uitvoering van die actie. Klik je ergens op, dan is de snelheid waarmee een nieuwe pagina laadt, of een andere actie op de website uitvoert, leidend voor de INP.
Verschil tussen INP en FID
Het verschil tussen INP en FID is volgens de uitleg van Google zelf dat bij FID alleen de eerste interactie op een pagina werd gemeten (denk aan een scroll, login, of een video aanklikken), terwijl INP alle interacties op een webpagina meet. Hiermee is INP volgens de zoekmachine een betrouwbaardere indicator van de reactiesnelheid van webpagina’s.
Score op INP minder dan 200 milliseconden
Google geeft zelf aan dat je score op INP minder dan 200 milliseconden moet zijn. Let wel: dit telt pas wanneer er daadwerkelijk bezoekers op een webpagina een actie uitvoeren. Zoals bekend van de Core Web Vitals, zijn ze gebaseerd op daadwerkelijke (inter)acties van gebruikers. En omdat er voldoende data moet zijn om zo’n score te bepalen, kan het dus zomaar gebeuren dat je voor bepaalde webpagina’s helemaal geen Core Web Vitals-scores hebt.
Moet je direct in actie komen?
Bij dit soort updates zijn mensen al snel geneigd om in actie te komen en hun website aan te passen. De impact van de Core Web Vitals bleek vrij laag nadat ze waren uitgerold. Bij technische factoren valt vrij weinig winst te behalen, blijkt uit eerdere ervaringen. Je webpagina’s presteren pas echt minder in de zoekmachines wanneer de laadtijd vijftien seconden of meer is, en die kans is nu eenmaal heel klein. Daarnaast heb je dus voldoende bezoekers en interacties nodig op je webpagina’s voordat zo’n score hout snijdt en Google deze dus laat meewegen.
Toch is het altijd raadzaam om deze factoren wel na te lopen. Het is niet alleen voor je prestaties in de zoekmachines, maar ook voor je bezoekers. Als je website snel (genoeg) is, behoud je meer bezoekers, wat indirect weer invloed kan hebben op je prestaties in de zoekmachines, met name vanuit het pogo-sticking-effect.
-
Marketing3 jaar ago
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
-
Column3 jaar ago
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Financieel3 jaar ago
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Nieuws3 jaar ago
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Marketing3 jaar ago
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar ago
Yoast SEO: de voor- en nadelen