Bedrijfsprofiel
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
Een klein bedrijf in accommodatieverhuur op de Canarische Eilanden heeft te maken met heel veel concurrentie van multinationals. Dan ben je een kleine vis in een grote vijver. Hoe blijf je zichtbaar en hoe bereik je dan je publiek? Ilse Wissink vertelt over haar aanpak.
“Als je een eenmansbedrijf runt in accommodatieverhuur op Gran Canaria, dan sta je natuurlijk al met 10–0 achter vergeleken bij de grote boekingwebsites. Betalen voor een hoge positionering is een zeer kostbare zaak en voor mij geen optie. Maar wie niet sterk is moet slim zijn.
Eerlijk is braaf; de eerste jaren ben ik heel druk geweest om mijn bedrijfje op te zetten, en heb ik niet veel aandacht besteed aan SEO, ik was denk ik ook wel een beetje geïntimideerd door de grote bedrijven en ik kom ook niet uit een ondernemersfamilie. “Het ondernemen zit niet in mijn bloed”, dat idee. Maar ik heb wel gemerkt dat het heel belangrijk is om niet stil te blijven staan en af te wachten… Stilstaan is immers achteruitgaan!
Dus na 8 jaar vond ik het tijd voor rebranding en het roer om te gooien. Ik heb me gefocust op dat waarin ik me onderscheid: Het kleinschalige en de persoonlijke insteek.
Mijn eerste stap was een nieuwe website, met een loei van een foto van mij erop! De meningen waren hierover verdeeld; je verkoopt toch vakantiewoningen, niet jezelf? Maar juist wel! Ik “verkoop” persoonlijke service. Dat was stap 1.
Een nieuwe naam. Lastig. Ook even flink over nagedacht (al zou je het niet zeggen als je de naam ziet). Maar mijn gedachtegang ging als volgt: vandaag de dag is er veel internetfraude. Veel mensen googelen om te controleren. Ik publiceer gratis op de grotere boekingwebsites (die wel bovenaan staan in de search engines), waar mijn naam wordt vermeld als woningmanager. Mensen googelen mijn naam, en voilà: zo komen zij op mijn eigen website www.ilsewissink.com.
Vervolgens heb ik mij ondergedompeld in de wereld van SEO, ik was echt een leek op dat gebied, en heb door middel van zelfstudie erg veel geleerd hierover. Regelmatig nieuwe content is belangrijk voor een beter resultaat in de zoekmachines, evenals veel gezochte zoektermen laten voorkomen op je pagina. Dus ben ik gaan vloggen en bloggen. Een soort VVV van Gran Canaria zeg maar. Gasten die verblijven in mijn accommodaties dirigeer ik via QR-codes naar deze informatie wat ook weer een hoger algoritme oplevert. Daarnaast probeer ik regelmatig te posten op social media.
Op deze manier creëer ik mijn eigen klantenkring, want ik wil niet afhankelijk zijn van de grotere boekingwebsites. Het is een langzaam proces met vooral resultaat op de lange termijn, maar beetje bij beetje zie ik positieve resultaten. Na 12 jaar ondernemen heb ik al een aardig vaste klantenkring opgebouwd, en door dat stukje persoonlijke service, wat bij de multinationals ver te zoeken is, komen er alleen maar meer vaste klanten bij.
Ongetwijfeld zal ik nog meer kunnen doen om SEO te optimaliseren, maar ik vind het een tijdrovende klus. Mijn belangrijkste bezigheid blijft natuurlijk dat stukje persoonlijke service te bieden aan mijn gasten. En daar zal en wil ik niet op inleveren.”
-
Marketing3 jaar geleden
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Column3 jaar geleden
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Bedrijfsprofiel3 jaar geleden
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Nieuws3 jaar geleden
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Financieel3 jaar geleden
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Marketing3 jaar geleden
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar geleden
Yoast SEO: de voor- en nadelen
-
Tech3 jaar geleden
Online brainstormen met Lucidspark werkt simpel en snel