Connect with us

Marketing

Zoekmachine Neeva sluit de deuren

Avatar foto

Gepubliceerd

op

De advertentievrije, privacyvriendelijke zoekmachine Neeva houdt op te bestaan. In een eergisteren gepubliceerde blogpost kondigde zoekmachine Neeva aan per 2 juni te stoppen. Het door ex-Googlers gestarte Neeva was meer dan een standaard zoekmachine, en kon ook gebruikt worden om te koppelen aan apps als Dropbox, Github, Office 365 en Slack om binnen die apps te zoeken.

Gezond verdienmodel voornaamste uitdaging

Gestart in 2019 met een focus op de gebruikers en niet de adverteerders, wist het bedrijf met een team van 50 mensen een eigen crawler en advertentievrije zoekmachine te maken. Hoewel niet beschikbaar in Nederland was de kwaliteit van de zoekresultaten naar verluidt goed. Een gezond verdienmodel bleek de voornaamste uitdaging. Eerst alleen voor betalende gebruikers ($5 per maand) en later ook met een freemium model, bleek het te moeilijk om nieuwe klanten te vinden.

“Tijdens deze reis hebben we ontdekt dat het één ding is om een zoekmachine te bouwen, en een heel ander ding om gebruikers te overtuigen van de noodzaak om over te schakelen op een betere keuze.” schrijft het bedrijf dan ook in de aankondiging.

Indrukwekkende AI-ondersteunde zoekresultaten

Het bedrijf had een durfkapitaal van $77 miljoen opgehaald, maar ook een nieuwe financieringsronde had waarschijnlijk geen deuk gemaakt vechtend tegen de oneindig diepe zakken van de twee grote giganten. Toch was het geen verloren strijd, al sinds het begin van 2022 focust het bedrijf op de integratie van een Language Learning Model, en wisten ze indrukwekkende AI-ondersteunde zoekresultaten te bieden.

De focus op AI

Het eerste wat ik dacht bij Google’s recente AI-demo was ook “Dit is een stuk slechter dan Neeva”. Uniek aan de Neeva’s AI is dat deze ook bronvermeldingen geeft, en toegang heeft tot veel recentere informatie. “Een ervaring die het beste van ChatGPT combineert met de autoriteit en actualiteit van search” zoals ze het zelf aankondigden.

Hoewel de zoekfunctie sluit, zegt het bedrijf verder te onderzoeken hoe ze hun expertise en ervaring met LLM’s op een andere manier kunnen toepassen. Mocht hier nieuws over zijn, houden we je hier natuurlijk ook over op de hoogte.

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen | Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs of vermelde auteur | Bezoek ook zakenweek.nl