Connect with us

Marketing

Wijziging in weergave bepaalde Google rich snippets

Avatar foto

Published

on

In een poging om de zoekresultaten te versimpelen, heeft Google ervoor gekozen om de weergave van bepaalde rich result types te wijzigen. Dit betekent dat de zoekresultaten er vanaf heden anders uit komen te zien. Het gaat in het bijzonder om de HowTo- en FAQ-snippets.

Wat verandert er aan de FAQ-snippet?

Allereerst zal de zichtbaarheid van FAQ-snippets afnemen. In het specifiek zullen alleen resultaten worden getoond van bekende, autoritaire gezondheidswebsites en overheidswebsites. Van alle andere websites zal deze rich snippet niet regelmatig meer getoond worden. Het is volgens Google niet noodzakelijk om deze gestructureerde data van websites af te halen; het laten staan van deze data levert geen problemen op in Google Search. Bovendien heeft het internetbedrijf laten weten dat FAQ-snippets alleen nog op desktop apparaten getoond zullen worden.

Wat verandert er aan de HowTo-snippet?

In tegenstelling tot de FAQ-snippet, zal de HowTo-snippet helemaal niet meer gebruikt worden. In eerste instantie was Google van plan om ook deze rich snippet alleen nog maar op desktop apparaten te gaan tonen, maar in september is ervoor gekozen om deze structured data helemaal niet meer te gebruiken. Dit betekent dat deze rich snippet niet meer in de zoekresultaten te zien zal zijn.

Voorbereiden op structured data

In lijn met deze veranderingen in de zoekresultaten, geeft Google aan dat het voor website-eigenaren raadzaam is om zich voor te bereiden op structured data. Het internetbedrijf heeft namelijk laten weten dat er in de toekomst nieuwe rich results types zullen worden geïntroduceerd. Ook is de kans groot dat nog meer bestaande rich snippets zullen verdwijnen. Om deze redenen is het waardevol om te werken met systemen waarin structured data makkelijk kan worden aangepast, zoals een CMS-platform of plugin. Zo kan er snel op veranderingen in structured data worden ingespeeld.

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen | Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs of vermelde auteur | Bezoek ook zakenweek.nl