Marketing
Google Bard nu beschikbaar in Nederland
Het heeft even geduurd, maar Google Bard, een chatbot die is ontwikkeld door Google AI, is sinds donderdag 13 juli dan eindelijk beschikbaar in Nederland. Na maanden van speculatie kwam plotseling de aankondiging dat Google Bard in het Nederlands beschikbaar is, en tegelijkertijd ook in meer dan 40 andere talen.
Wat is Google Bard?
Net als het inmiddels bekende ChatGPT is Bard een tool die kan worden gebruikt voor een verscheidenheid aan taken, waaronder:
- Het genereren van teksten
- Het beantwoorden van vragen
- Het vertalen of samenvatten van talen
- Het schrijven van verschillende soorten creatieve inhoud
Bard is gebaseerd op het PaLM2-taalmodel, dat is getraind op een enorme dataset van tekst en code. Deze dataset wordt dagelijks groter omdat Bard toegang heeft tot de index van Google. Het begrijpen van vragen is iets waar Google al jaren mee bezig is en volgens Bard zelf kan het dan ook complexe vragen begrijpen en antwoorden genereren die zowel grammaticaal correct als inhoudelijk relevant zijn.
Wat betekent dit voor SEO-specialisten en marketingmedewerkers?
Net als ChatGPT zal Bard een belangrijke ontwikkeling zijn voor SEO- en marketingspecialisten. Het kan immers enorm helpen in de efficiëntie. Bard verkeert nu nog in de experimentele fase en is daarom nog in een aparte omgeving te gebruiken. Uiteindelijk zal Bard echter in de normale Google-resultaten verwerkt worden en vanaf dat moment zal de impact naar verwachting nog veel groter zijn.
Bard is nog volop in ontwikkeling (zo kun je binnenkort bijvoorbeeld ook afbeeldingen in de prompts verwerken), maar heeft het potentieel om een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop Google-gebruikers met informatie omgaan. Het is dan ook de vraag waar Bard mee komt qua antwoorden, wat dit doet met betrekking tot ‘Zero Click content’, en hoe wij als SEO-specialisten kunnen optimaliseren voor Bard. Deze experimentele fase biedt wat dat betreft een enorme kans.
Vergelijking met ChatGPT
ChatGPT is een vergelijkbare chatbot die is ontwikkeld door OpenAI. ChatGPT is ook gebaseerd op een groot taalmodel, maar is getraind op een andere dataset van tekst en code. Het model van ChatGPT is sinds 2021 niet meer bijgewerkt, maar kan in de betaalde versie gebruikmaken van Bing-index. Dit betekent dat ChatGPT en Bard verschillende sterke en zwakke punten hebben. Beide tools zijn bruikbaar voor het genereren van creatieve inhoud en afhankelijk van aan wie je het vraagt zal de een of de ander betere resultaten geven
Bard duurde langer in Europa vanwege privacy
Hoewel we het normaal vinden dat functionaliteiten van Google wat later naar Europa komen, was de reden dit keer anders: in Europa is de wetgeving op het gebied van privacy en gegevensbescherming strenger dan in de rest van de wereld. Vragen van de Ierse Data Protection Commission, die namens de gehele EU toezicht houdt op Google, waren eerder nog onvoldoende beantwoord.
-
Marketing3 jaar geleden
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Bedrijfsprofiel3 jaar geleden
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
-
Column3 jaar geleden
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Bedrijfsprofiel3 jaar geleden
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Financieel3 jaar geleden
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Nieuws3 jaar geleden
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Marketing3 jaar geleden
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar geleden
Yoast SEO: de voor- en nadelen