Connect with us

Ondernemen

Spanning op arbeidsmarkt bereikt hoogtepunt

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Met zo’n 327 duizend werklozen (peildatum 17 oktober 2022, bron: CBS) is de werkloosheid historisch laag. Dat klinkt positief, maar het heeft ook zijn keerzijde. Het zorgt namelijk voor een enorme spanning op de arbeidsmarkt. Op dit moment staan er namelijk 467 duizend vacatures open. Dat zijn 143 vacatures per 100 werklozen.

Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt wordt het voor werkgevers steeds lastiger om vacatures in te vullen. De vacaturegraad, ofwel het aantal openstaande vacatures per duizend banen, is het hoogst in de horeca, gevolgd door de bedrijfstak informatie en communicatie, waar met 89 vacatures per duizend banen de vacaturegraad bovengemiddeld hoog is.

Werkgevers azen op hetzelfde (top)talent

Werkgevers vissen in principe allemaal in dezelfde vijver, maar allemaal met ander aas. Grote organisaties − denk aan overheidsorganisaties en multinationals − met hun recruitmentafdelingen vissen met meer dan één hengel en hebben bovendien het beste lokaas. Middelgrote en vooral kleine ondernemingen kunnen maar moeilijk opboksen tegen deze grote spelers op de arbeidsmarkt.

Door de enorme concurrentie op de arbeidsmarkt wordt er niet alleen onder werkzoekenden gehengeld. Op zoek naar de krenten in de pap, proberen recruiters ook de toppers bij andere bedrijven weg te lokken met een verleidelijk aanbod. Daardoor hebben werknemers − en dan vooral hoogopgeleide professionals − momenteel een sterke positie op de arbeidsmarkt. Ze zitten er vaak al warmpjes bij en laten zich niet zomaar verleiden hun huidige werkgever te verlaten.

Doordat ICT ook bij kleinere bedrijven een steeds grotere rol gaat spelen, komen er voor IT-functies vaak vacatures open te staan waarvoor het lastig is gekwalificeerd personeel te vinden. De vraag naar bijvoorbeeld systeembeheerders en webdevelopers is bijvoorbeeld veel groter dan het aanbod op de arbeidsmarkt.

Recruitment uitbesteden

Het vinden, werven en selecteren van gekwalificeerd personeel vraagt om de nodige expertise. Niet alleen van de arbeidsmarkt, maar ook van het functiegebied. Bovendien is het recruitmentproces behoorlijk arbeidsintensief. Ondernemingen in het mkb hebben deze expertise vaak niet in eigen huis en ontbreekt het bovendien aan de tijd die je moet investeren in werving en selectie. Het ligt dan voor de hand om het recruitmentproces te outsourcen.

Het uitbesteden van je werving- en selectieproces brengt vanzelfsprekend kosten met zich mee, maar levert ook heel wat op. Net als het uitbesteden van bijvoorbeeld je administratie of boekhouding aan een administratiekantoor of boekhouder/accountant. Vacatures die niet worden ingevuld, belemmeren ondernemingen immers in hun groei. Dat geldt niet alleen voor bedrijfskritische, maar ook voor ondersteunende processen zoals finance en IT.

In Nederland zijn er genoeg werving- en selectiebureaus te vinden. Deze recruitmentbureaus kunnen je het hele recruitmentproces uit handen nemen of, naar wens, delen daarvan. Het werving- en selectieproces bestaat tenslotte uit een aantal stappen. Van het schetsen en scherpstellen van het functieprofiel, opstellen en uitzetten van de vacature, maken van een long- en shortlist van geschikte kandidaten tot het deelnemen aan selectiegesprekken en inwinnen van referenties. Sommige werving- en selectiebureaus werken hierbij op basis van het principe no cure, no pay. Dan betaal je dus alleen als er daadwerkelijk een match is tussen jouw bedrijf en een kandidaat.

Vind specialistische recruiter

Het is in ieder geval aan te bevelen om een bureau in de arm te nemen dat gespecialiseerd is in het functiegebied waarop je vacature betrekking heeft. Bijvoorbeeld een bureau gespecialiseerd in IT-recruitment als je op zoek bent naar een IT-(project)manager, netwerkengineer of systeembeheerder. De kennis van de IT-wereld is erg specifiek, wat op het vlak van recruitment vraagt om specialistische kennis van dit functiegebied. Ook beschikt een IT-recruiter vaak over een uitgebreid netwerk van mensen met een IT-achtergrond.

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen | Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs of vermelde auteur | Bezoek ook zakenweek.nl