Connect with us

Column

Waarom elke website een colofon zou moeten hebben

Avatar foto

Published

on

Bij films en tv-series krijg je een stortvloed aan credits in de aftiteling, iedereen die heeft meegewerkt wordt genoemd. Tv-programma’s hebben een aftiteling waarin regisseur, producent, productiemaatschappij en andere bijdragers hun credits krijgen. In tijdschriften, kranten en huis-aan-huisbladen vind je een colofon waarin namen van medewerkers en andere betrokkenen staan en ook bij boeken is zo’n colofon gebruikelijk. Waarom hebben websites niet standaard een colofon?

Credit where credit is due

Een website is vrijwel altijd een co-creatie van websitebouwer, fotograaf, tekstschrijver/copywriter en in het gunstigste geval ook nog specialisten op het gebied van design, marketing, UX, CRO en wat je nog meer wilt of kunt bedenken. Die mogen dan toch ook wel hun credits krijgen in bijvoorbeeld een colofon, zeker als websitebouwers bijna standaard hun plek in de footer pakken?

Het is je vast niet ontgaan dat er bij veel websites onderaan in de footer (of eigenlijk de socket) de websitebouwer wordt vermeld. Meestal met een link naar hun website. Dat kan zo’n websitebouwer makkelijk zelf doen, andere bijdragers aan de website kunnen dat niet. En hoewel veel mensen het ontwerp vooral zullen zien, zijn de bijdragen van de andere betrokken partijen minstens zo belangrijk. Want wat is een website zonder tekst of beeld? Dus waarom zou alleen een websitebouwer een podium krijgen als bijdrager aan een website?

Gelijke monniken, gelijke kappen toch?

Alle bijdragers aan een website zijn van essentieel belang voor het succes van een website. Naast het feit dat een website zonder tekst of beeld natuurlijk geen zin heeft, draagt de content zonder twijfel bij aan het slagen van de website. Foto’s en video’s dragen bij aan de identiteit van je organisatie, maken je website persoonlijk en betrouwbaar als het team erop staat en maken je website aantrekkelijk. Met gazing cues en visual cues zorgt beeldmateriaal ook nog eens voor meer klikken en daarmee meer omzet.

Je copywriter is jouw online verkoper en zorgt voor teksten die je lezer aanspreken en deze ook aanzetten tot actie. De tekst is essentieel om je websitebezoeker goed te informeren, te overtuigen en twijfels en bezwaren weg te nemen. En zo kunnen we nog even doorgaan over alle partijen die betrokken zijn bij het maken en verbeteren van je website. Kortom, al deze bijdragers verdienen net zoveel erkenning als je websitebouwer. Gelijke monniken, gelijke kappen toch?

Ondanks dat het niet per se nodig is, wordt er meestal een copyrightvermelding in de footer van een website gezet. Wat dan wel ontbreekt is wie welk auteursrecht heeft. Namelijk:

  • Een websitebouwer of ontwerper heeft vaak het auteursrecht op het ontwerp
  • De fotograaf of fotografen heeft/hebben auteursrecht op de foto’s
  • De copywriter/tekstschrijver heeft auteursrecht op de teksten

Hierbij zijn uitzonderingen, denk hierbij aan medewerkers van het bedrijf die dit in opdracht van hun werkgever hebben gedaan. Juist om hier duidelijkheid in te verschaffen is zo’n colofon essentieel. Verwijs je copyrightmelding in je footer naar het colofon, waar alle auteursrechthebbenden hun credits krijgen.

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het ook prettig is als auteursrechthebbende. Toen ik actie ondernam omdat teksten die ik voor een klant had geleverd zonder toestemming door een andere partij waren gebruikt, werd mij terecht gevraagd of ik kon aantonen dat ik het auteursrecht had. Met een colofon op de website is dat bewijs geleverd, zonder dat op iedere pagina de auteur vermeld hoeft te worden.

Duitsland kent een ‘Impressum’

Op Duitse websites en websites die de Duitse markt bedienen, vind je standaard een ‘Impressum’. Dat lijkt in eerste instantie misschien op het colofon waar ik voor pleit, maar is niet exact hetzelfde. In het Impressum staat met name juridische informatie over de onderneming, zoals:

  • Naam van het bedrijf
  • Nummer van inschrijving in het handelsregister
  • Statutaire zetel
  • Adresgegevens
  • Rechtsvorm
  • Btw-nummer
  • Naam van de directeur

En dat is ook precies wat je daar vindt, niks meer en niks minder. Tot nu toe ben ik alleen maar deze specifieke gegevens gevonden in de Impressums van Duitse websites.

Er zijn wel websites met een colofon

Natuurlijk heb ik ook onderzocht of er websites zijn die een colofon hebben zoals ik hier voorstel. Er zijn er wel wat, waarbij ik het volgende tegenkwam:

  • Toch alleen de websitebouwer vermeld
  • Alleen vermelding fotograaf en bij websitebouwer wel volledige gegevens
  • De onderneming zelf als bijdrager aan alle onderdelen
  • Wel fotografen en redacteuren/tekstschrijvers, alleen de websitebouwer krijgt een link
  • Wat algemene bewoordingen over bijdragers, vooral bij verenigingen

Al zijn er positieve uitzonderingen. Zo vermeldt de Consumentenbond alle redacteuren, de beeldbanken waar ze gebruik van maken, technische partners, noem het maar op. Netjes, al wordt het wel wat veel.

Er zijn dus wel websites met een colofon, maar het is een zeldzaamheid. De websitebouwers krijgen daarbij nog altijd de meeste eer. En hoewel de basis natuurlijk door hen gelegd wordt, is een website niks zonder de inhoud. Dus verdienen degenen die aan die inhoud bijdragen ook hun vermelding.

Kom maar door met die colofons

Geef nu eens een podium aan al die bijdragers en zet dat colofon op je website. Zo krijgt iedereen de credits die zij of hij verdient, help je de bijdragers mogelijk aan nieuwe klanten en is er geen discussie over wie het auteursrecht heeft. Ik zeg: doen.

Deze column verscheen eerder op FrankWatching.

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen | Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs of vermelde auteur | Bezoek ook zakenweek.nl