Connect with us

Marketing

Yoast SEO: de voor- en nadelen

Avatar foto

Gepubliceerd

op

Yoast SEO is een van de meestgebruikte tools om de vindbaarheid van websites in de zoekmachines te helpen verbeteren. Oorspronkelijk een plugin voor WordPress, is Yoast SEO tegenwoordig beschikbaar voor meerdere CMS’en en daarmee bereikbaar voor veel website-eigenaren. Wil je zo’n tool goed gebruiken, sta dan vooral ook stil bij de voor- en nadelen.

Wat doet Yoast SEO?

Allereerst een korte uitleg van de werking van Yoast SEO. Yoast SEO controleert de content van iedere pagina op jouw website op diverse SEO-onderdelen. Het gaat hierbij vooral om de zogenaamde on page SEO. De tool zelf is geen wondermiddel dat je hoog in de zoekmachines gaat brengen. Het is een hulpmiddel om je content op diverse SEO-factoren te verbeteren.

Hoe werkt het?

Om te beginnen, SEO (ook wel zoekmachine-optimalisatie) bestaat uit drie pijlers:

  • Content: tekst en beeld [on page SEO]
  • Techniek achter je website: snelheid, menustructuur, sitemap [on page SEO]
  • Autoriteit: links naar jouw website en andere online verwijzingen naar jouw bedrijf

Yoast SEO ondersteunt niet op de technische punten, en is vooral gericht op content en op contentgerelateerde onderdelen. De tool controleert iedere pagina die je schrijft op diverse SEO-factoren. Alles wordt gewogen op de zoekterm (Focus Keyphrase) die je zelf opgeeft in de zogenaamde Yoast meta box die onder de tekst verschijnt die je aan het schrijven bent:

Dit groene bolletje is op zich een goed teken. Het geeft aan dat je de content op je webpagina goed op orde hebt. Het is alleen geen garantie dat je ook op die zoekterm gevonden wordt. Dat is nog altijd afhankelijk van veel andere factoren die je niet allemaal zelf in de hand hebt. Verder is er een oranje bolletje, dat een signaal is dat er nog wel wat verbetering mogelijk is.

Rood bolletje? Zoek de verbeterpunten

Heb je een rood bolletje, dan is het zaak te kijken welke verbeterpunten er zijn voor je pagina. Zo help de Yoast SEO plugin jou een beetje op weg op het gebied van zoekmachineoptimalisatie bij het schrijven van pagina’s en blogs voor je website.

Alle tips in ‘Geavanceerd’

Wanneer je jouw zoekterm (Focus Keyphrase) hebt gekozen en ingevoerd, vind je in de Yoast meta box een regel met ‘Geavanceerd’. Klik je die open, dan verschijnt de lijst met tips om jouw pagina te verbeteren:

Overzicht van alle SEO-adviezen in de Yoast Box.

De factoren die de Yoast SEO plugin weegt

Waarop baseert Yoast SEO nu de kleur van dat bolletje? In bovenstaande afbeelding zie je al welke onderdelen de Yoast SEO plugin voor WordPress beoordeelt:

  • De kop van het artikel
  • De paginatitel
  • De URL van de pagina (slug)
  • De tekst zelf
  • De meta-omschrijving

Doe je dat goed: voilà: een groen bolletje! Maar hier wringt de schoen wel een beetje. Want er spelen hier enkele zaken die niet of anders door de zoekmachines worden verwerkt dan de plugin je zou doen vermoeden. Op de volgende punten moet je je dus niet blindstaren:

Beoordeling van de tekst zelf

De Yoast WordPress SEO plugin weegt de zoekterm (keyphrase) in de content terecht mee, want dat doen de webcrawlers van de zoekmachines ook. Waar ik alleen zelf niet zo in geloof, is iets als ‘keyphrase dichtheid’ of zoekwoorddichtheid. Ten eerste ontkom je er soms niet aan om een zoekterm vaak te gebruiken, terwijl je in andere gevallen juist met een vrij lage zoekwoorddichtheid ook prima je punt kunt maken.

Je ziet ook dat in dit geval de woorden uit de keyphrase niet in 1 zin voorkomen. Het advies van Yoast is om dat wel te doen, waar ik er zeker van ben dat wanneer de woorden dicht bij elkaar staan in een alinea, dat weinig tot niks uitmaakt. Het is voor jouw lezer toch ook duidelijk zo?

Mijn advies

Mijn advies hierin is dan ook: staar je niet blind op het aantal keren dat de plugin jouw ‘Focus keyphrase’ telt.Schrijf de tekst gewoon zoals je ‘m wilt schrijven. Check zodra je de tekst helemaal klaar hebt zelf hoe vaak jouw zoekterm voorkomt en tel daarbij ook de losse woorden. In dit geval zijn dat dus Yoast, WordPress, SEO en Plugin. Forceer het gebruik van de woorden niet. Past het niet, dan past het niet.

Beoordeling van de kopteksten

De kopteksten moeten volgens Yoast ook de zoekterm bevatten. Nu is het zeker iets om rekening mee te houden, maar ook hier vind ik dat je ook gewoon nuchter naar je pagina moet kijken. Een koptekst is er voor de lezer. Die moet kunnen scannen om te zien wat er in de alinea’s staat. Krampachtig je zoekterm in de koptekst verwerken is niet de manier. Kan het, doe het, maar wordt de koptekst of je pagina er niet beter van, doe het dan niet.

Laten we eerlijk zijn, dit kan wel wat minder:

In iedere koptekst op deze pagina komt het woord snippet voor, wat niet echt prettig overkomt.

De meta-omschrijving

De Yoast SEO plugin telt de vermelding van je zoekterm in de meta-omschrijving mee in de beoordeling van je SEO-score. De meta-omschrijving zelf is echter geen SEO-factor. Het is wel van belang dat je jouw zoekterm ook terug laat komen in de meta-omschrijving, omdat Google de gebruikte woorden vetgedrukt in de zoekresultaten vertoont. Dit bevestigt aan de Google gebruiker dat hij vindt waar hij naar zocht. Dankzij de Yoast plugin kun je zelf je eigen meta-omschrijving invullen, zodat jouw site in de zoekresultaten zichtbaar wordt met de meest passende omschrijving.

Tip: Vermeld de zoekterm in je meta-omschrijving, liefst zoveel mogelijk aan het begin. Zo valt deze goed op.

Meta-omschrijving SEO-teksten Letterzaken Apeldoorn

Je ziet dat er ook wordt aangegeven dat er zowel interne als externe links zijn. Nu ben ik er zelf wel van overtuigd dat links op een pagina bijdragen aan je vindbaarheid en met name je betrouwbaarheid. Maar soms wil je de bezoeker niet van jouw pagina af sturen. Dus zijn met name externe links voor een pagina waar je jouw klanten wilt werven niet wenselijk. Het advies om externe links toe te voegen kun je dan ook gerust negeren. Bij informatieve artikelen zijn externe links juist wel aan te raden.

De voordelen, nadelen en kanttekeningen in het kort

De Yoast WordPress SEO plugin doet wat hij moet doen. En meer. Je krijgt heel duidelijke handvatten over punten waar je eenvoudig en snel je content kunt verbeteren. Daarnaast is de plugin ook nuttig om de SEO-titel van je pagina of blog en de meta-omschrijving voor de weergave in Google aan te passen. De belangrijkste kanttekening is dat je je niet moet blindstaren op een al dan niet groen bolletje, want:

  1. Het groene bolletje geeft geen zekerheid over je positie in Google, dat is afhankelijk van hoe sterk je concurrentie op die zoekterm is
  2. De plugin weegt het gebruik van je zoekterm anders dan Google, kritischer vooral
  3. De vermelding van (de exacte formulering van) je zoekterm in de meta-omschrijving telt mee in Yoast, terwijl het geen SEO-factor is
  4. Een verdeling van je zoekterm valt niet in een vast stramien te vatten, terwijl de plugin dat wel zo meet in de vorm van ‘keyphrase verdeling’ en ‘keyphrase dichtheid’
  5. Tekstlengte is geen SEO-factor…

Houd je hier rekening mee en gebruik je de plugin als ondersteuning om te checken of je alle relevante SEO-onderdelen in je content hebt toegepast, dan zit je goed. Zolang je maar niet denkt dat de plugin het werk voor je doet en je ‘m daarnaast vooral als ruggesteuntje gebruikt en niet als de almachtige adviseur. Lang niet alle adviezen zijn even relevant.

En er is nog meer. Wil je Yoast SEO optimaal gebruiken, lees dan deze handleiding.

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen | Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs of vermelde auteur | Bezoek ook zakenweek.nl