Column
Een ongezouten mening over ChatGPT voor SEO-doeleinden
Tenzij je onder een steen geleefd heb, heb je wel gehoord over de opkomst en populariteit van ChatGPT. Het is in een notendop een chatbot aangedreven door AI. Dit zou handig zijn om allerlei klusjes uit te laten voeren, en zelfs hele artikelen te laten schrijven. Het zou de beste uitvinding zijn sinds gesneden brood. En je hoeft maar in te loggen op LinkedIn en de zelfverklaarde ChatGPT-goeroes vliegen je om de oren met beloftes van gouden bergen. Maar in hoeverre is ChatGPT anno 2023 écht behulpzaam voor SEO-professionals?
Mijn eigen ervaringen
Ik zal er geen doekjes om winden: over het geheel genomen is het mijn ervaring dat er voornamelijk herkauwde meuk uit ChatGPT komt. Niet iets dat je serieuze websitebezoekers wilt voorschotelen als artikel op zich.
Zo merk ik bijvoorbeeld dat er achterhaalde bronnen geraadpleegd worden. In antwoorden over SEO zie ik steeds oude benamingen terug, zoals Google Webmaster Tools (heet sinds 2015 al Google Search Console), Google AdWords (in de zomer van 2018 hernoemd naar simpelweg Google Ads), Google Mijn Bedrijf (oké deze is acceptabel, want in november 2021 omgedoopt tot Google Bedrijfsprofiel).
Het geeft dus te denken over de actualiteit van de kennis van ChatGPT als SEO-adviseur.
Kwalijk
Het meest kwalijke nog vind ik onze “concullega’s” die deze mogelijkheid benutten om diensten aan te smeren waar kmo’ers absoluut niet bij gebaat zijn. Kijk maar eens rond op LinkedIn; de zelfverklaarde ChatGPT-whizzkids vliegen je om de oren.
Begin 2022 merkte al een kanteling waarbij ik steeds vaker van nieuwe “schrijvers” sollicitaties ontving binnen platformen als Upwork, met artikelen die vreemd roken. Zo zag ik tutoyeren en vousvoyeren door elkaar gebruikt worden in de tekst. En er zaten zinnen tussen die echt heel vreemd zijn. Een voorbeeld uit een artikel omtrent op gewicht blijven tijdens vakanties:
“Neem gezonde snacks en drankjes mee, zodat je je op vakantie niet te veel overgeeft”
Over het geheel genomen worden ook veel typisch Angelsaksische uitdrukkingen teveel 1-op-1 vertaald naar het Nederlands. Neem “weer op de rails komen”.
Of overbodige herhaling, “Met het juiste actieplan en de juiste veranderingen in je levensstijl kun je die vakantiekilo’s snel kwijtraken en weer op het goede spoor komen. Door de bovenstaande tips te volgen, kun je gemakkelijk die extra kilo’s kwijtraken en weer op de rails komen.”
Een artikel met bovengenoemde fragmenten is letterlijk bij mij ingeleverd als ‘af’ artikel. Begrijp me goed, ik ben absoluut niet tegen het inzetten van door kunstmatige intelligentie of machine learning aangedreven tools om bijvoorbeeld over een writers block te komen, of snel het geraamte van een tekst tot stand te laten komen. Helemaal goed, maar het draait uiteindelijk om het eindresultaat. Het lijkt mij dat je dit nog leest voor je het inlevert en kijkt waar je het naar een hoger platform kunt tillen.
Use cases
Zie de lijst van Aleyda Solis. Eigenlijk is ChatGPT vooral van toegevoegde waarde om “dom werk” of “bezigheidstherapie” weg te snijden. Denk bijvoorbeeld aan het classificeren van zoektermen in hokjes, informatief, vergelijken, commercieel. Dat kan zeker uren per week aan ‘dode tijd’ wegsnijden. Zo kan je meer tijd besteden aan analyses en strategieën die alleen een doorgewinterde SEO specialist kan bedenken en uitschrijven.
Niemand heeft veel plezier in het schrijven van meta-beschrijvingen, Open Graph tags, introducties, samenvattingen, structured data e.d. Dat soort beknopte tekstfragmenten op basis van bestaande inhoud, daar vind ik ChatGPT of Jasper wél top. Laten we wel wezen: een meta-beschrijving heeft nul directe impact op SEO-performance. Indirect natuurlijk wel zoals we weten, maar het is geen speerpunt van een serieuze SEO-campagne. Dus fijn als je dat aan Jasper kan overlaten of welke tool dan ook.
Valkuilen
Als je klakkeloos antwoorden van ChatGPT voorschotelt als advies voor jouw klanten, of als artikel op je website, dan ga je gegarandeerd achterhaald, onvolledig en generiek overkomen op klanten die wat meer SEO-savvy zijn en val je dus direct door de mand.
Het voorschotelen van ChatGPT output als zijnde “artikel” aan bezoekers van je website is een belediging voor de intelligentie van je doelgroep. Laat dat a.u.b. achterwege.
Het verband met de E-E-A-T en de product review updates
Eerder is al ter sprake gekomen dat het inmiddels welbekende E-A-T-principe is uitgebreid tot E-E-A-T. Die extra E staat voor “experience” ofwel praktijkervaring/verhalen van ervaringsdeskundigen. Soms is de zoeker namelijk niet per se op zoek naar neutrale feitelijke ‘droge’ informatie van een autoriteit/instantie zoals de KvK, Voedingscentrum e.d. Maar willen ze juist persoonlijke ervaringen van mensen zoals zijzelf, die hetzelfde zijn doorgaan. Of aangesproken worden door een ervaringsdeskundige expert vanuit eerste persoon. Of een review lezen van iemand die een product of dienst in kwestie door en door kent (Google product review update).
Google wilt voorkomen dat het hele web overspoelt gaat raken met generieke AI chatbot gegenereerde inhoud zonder diepe inzichten of persoonlijkheid. Een manier voor de zoekmachine gigant om zich hiertegen te wapenen is de nadruk liggen op de E van Experience en verdere iteraties van de Product Review Update.
Kansen
In de praktijk zie ik al websites naar voren komen die met name scoren op Experience-vlak en rangschikken voor zeer competitieve keywords zonder noemenswaardige autoriteit (gemeten met Ahrefs/Moz/Majestic statistieken, wat je voorkeur ook is).
Ik schat in dat deze websites het goed doen vanwege de persoonlijke benadering. Dit zijn geen generieke merken/bedrijven die zich verschuilen achter een logo, vaag afstandelijk schrijven, maar personen die zichzelf naar voren schuiven als boegbeeld. Schrijven vanuit de eerste persoon. Doordat zij op een eerlijke, transparante, authentieke manier zich presenteren en communiceren met de doelgroep wekt dit ook vertrouwen (Trustworthiness).
Dit is juist een kans voor zzp en kmo om een vuist te maken tegen al het geweld van corporaties en multinationals. Geen Ahrefs DR of Moz DA 50+? Geen probleem, door uit te blinken in expertise (de eerste E), experience (tweede E) en vertrouwen (T) kun je alsnog het kaas van het brood eten van partijen die allicht tienduizenden Euro’s geïnvesteerd hebben in het linkprofiel van de website.
Mijn tips
Taaltechnisch zijn er bepaalde signaalwoorden/tekstfragmenten die Google kan oppikken om te begrijpen dat het om content gaat die vanuit de persoonlijke ervaring geschreven is.
Denk aan:
- Ik heb het als volgt aangepakt en dit zijn mijn ervaringen…
- Ik testte en dit viel mij op…
- Ons testpanel is over de gehele genomen van mening…
- Dit zijn mijn persoonlijke favorieten…
- Onze conclusie en advies
Schrijf je meer vanuit deze invalshoek/frame of mind, dan zal de content al sneller leiden tot meer onderscheidende inhoud. Door dat soort taalgebruik kan Google begrijpen dat je uit eigen ervaring schrijft, en dat het geen herkauwen is van informatie die al beschikbaar is op het web of output van een AI-chatbot.
In principe komt dit soort taal al op natuurlijke wijze aan bod op veel websites. Maar kan geen kwaad om dit in het achterhoofd te houden bij toevoegen content aan de website, of dit nu nieuwe artikelen zijn of toevoegingen aan bestaande inhoud.
Het kan daarom ook allicht een goed idee zijn om alle belangrijke bestaande artikelen na te lopen en, waar toepasselijk, af te vragen, hoe kan ik nog meer persoonlijke ervaringen (van jouzelf, een testpanel o.i.d. of klanten) naar voren brengen.
Vooruitzicht
Hoewel de opkomst van AI chatbots een van de meest interessante ontwikkelingen van het moment is, zal het zeker niet het einde van hoogwaardige SEO-consultancy en copywriting betekenen. SEO is nog steeds niet dood.
Het heeft zijn tijd en plaats, voor opvulling. Maar het komt toch neer op herkauwen van wat er al is op het web; generiek, zonder smaak of diepere inzichten.
Er zijn “schrijvers” die gewoon linea recta output uit die AI-tools inleveren, maar dit valt direct door de mand. Trap dus niet in de verkooppraatjes van cursussen die beweren dat je nu tot wel 20.000 EUR/USD per maand kunt verdienen door simpelweg AI-teksten in te leveren via platformen als Upwork. Misschien kon dat de eerste paar maanden. Maar de mainstream is er nu wel bekend ermee.
Goed, ik heb in 10+ jaren samenwerken met schrijvers via freelance platformen ook redelijk wat in-en-in slechte content van menselijke origine onder ogen gehad. Teksten waarbij je de worsteling van de schrijver voelt als je het leest. De tool doet het zeker al beter dan sommige mensen.
An sich ben ik dus zeker niet tegen AI-content, het draait uiteindelijk allemaal om het eindresultaat; is het informerend en idealiter ook onderhoudend. Die twee combineren zie ik AI de komende jaren nog niet doen, maar eigenlijk denk ik zelfs nooit. De lakmoesproef: had dit artikel geschreven kunnen zijn door ChatGPT? Vraag het maar eens aan Jasper. I rest my case…
-
Marketing3 jaar ago
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
-
Column3 jaar ago
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Financieel3 jaar ago
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Nieuws3 jaar ago
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Marketing3 jaar ago
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar ago
Yoast SEO: de voor- en nadelen