Connect with us

Nieuws

Tekort aan marketingprofessionals groeit

Avatar foto

Gepubliceerd

op

1 op de 3 bedrijven verliest marketingtalent aan concurrent

Per 100 werklozen zijn er maar liefst 121 openstaande vacatures, volgens de laatste cijfers van het CBS. Daarmee is de spanning op de arbeidsmarkt iets afgenomen ten opzichte van het vorige kwartaal, maar nog altijd zijn er meer vacatures dan werklozen. Dat geldt zeker voor marketingprofessionals, die de banen voor het uitzoeken hebben.

In de sector informatie en communicatie is het personeelstekort schrijnend. Vooral aan marketingprofessionals is een groeiend tekort. En dan vooral in het digitale domein, dat door de coronacrisis een enorme boost heeft gekregen. Volgens Marketingfacts staan er tegenover elke sollicitant op een marketingfunctie vier tot vijf vacatures. Naar verwachting wordt die schaarste nog extremer. Straks heeft een marketeer namelijk de keuze uit zes tot acht vacatures.

Helft marketeers regelmatig benaderd door recruiter

Bovenstaande is goed nieuws voor marketeers, met name voor junior en medior marketeers, die de banen praktisch voor het uitkiezen hebben. Maar minder goed nieuws voor werkgevers, die steeds dieper in de buidel moeten tasten voor het steeds schaarser wordende marketingtalent. In de strijd om marketingprofessionals, wordt er ook volop gehengeld bij de concurrentie. Volgens onderzoek van LinkedIn verliest ruim een derde van de bedrijven werknemers aan een concurrent. Circa de helft van alle marketeers wordt ten minste één keer per kwartaal via LinkedIn benaderd door een recruiter.

Salaris belangrijkste, maar niet enige overstapmotief

In zo’n 60 procent van de gevallen is een hoger salaris het belangrijkste motief om van werkgever te switchen, met op de tweede plaats secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook willen marketeers graag zelf bepalen hoe, waar en wanneer ze hun werk doen. Wil je als werkgever die lastig te vinden marketingprofessional binnenslepen? Dan zul je deze naast een goed arbeidsvoorwaardenpakket dus ook de nodige autonomie moeten kunnen bieden.

Nieuwe wateren verkennen op zoek naar talent

Hoe je het ook wendt of keert: werkgevers en recruiters vissen allemaal in dezelfde vijver. In veel sectoren gaan ze daarom anders om met de krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan gekwalificeerd personeel. In plaats van naar een relevante opleiding en ervaring, kijkt men naar motivatie en potentie. Er wordt onder bijvoorbeeld zij-instromers gezocht naar mensen met talent voor een bepaald vak, dat je met opleidingen en cursussen verder kunt ontwikkelen. Voor junior-functies zou je zelfs kunnen werven onder studenten die op zoek zijn naar een bijbaan.

Twee keer ‘n halve is ook één baan

Nederland kent het hoogste aandeel parttimers in Europa. Deeltijdwerkers bieden ook kansen. Er zijn nog maar weinig werkgevers die eraan denken om een fulltimebaan op te splitsen in twee parttimefuncties. Hoe gek het ook klinkt: als je niet één geschikte werknemer kunt krijgen, is het misschien eenvoudiger er twee te vinden. Iemand op zoek naar een parttimebaan zal immers automatisch niet reageren op een functie van 1 fte.

Werving en selectie uitbesteden

Het vinden, werven en selecteren van geschikt personeel is in de huidige arbeidsmarkt sowieso al een arbeidsintensieve opgave, die bovendien vraagt om de nodige kennis van de arbeidsmarkt. Grote bedrijven, met hun recruitmentafdelingen, hebben deze kennis in eigen huis. Ondernemers in het midden- en met name kleinbedrijf ontbreekt het vaak aan de kennis en tijd om op zoek te gaan naar die lastig te vinden marketingprofessional.

Voor de mkb’er ligt het dan ook voor de hand om zijn werving en selectie uit te besteden aan een gespecialiseerd recruitmentbureau, dat over de tijd, middelen én het juiste netwerk beschikt. Een bureau gespecialiseerd in marketingrecruitment vindt makkelijker die contentstrateeg, SEO-specialist, socialemediamanager of e-mailmarketingspecialist naar wie je op zoek bent.

Continue Reading

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen | Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs of vermelde auteur | Bezoek ook zakenweek.nl