Retail
Hoe online winkelen door de jaren is veranderd
Wie bij de introductie van online winkelen had gezegd dat we ook onze schoenen, brillen, muziekinstrumenten, kleding en dagelijkse boodschappen zouden bestellen, zou voor gek verklaard zijn. Toch is het inmiddels zo dat je vrijwel alles online kan kopen, je hoeft eigenlijk nergens meer de deur voor uit. En dat terwijl zaken als schoenen, kleding, brillen en lenzen anno nu net zo makkelijk online besteld worden als boeken en elektronica.
Instore vs. online ervaringen
Winkelen in een fysieke winkel geeft een tastbare ervaring waarbij klanten producten bijvoorbeeld kunnen voelen of uitproberen voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Aan de andere kant is er het gemak van browsen vanaf elke plek en op elk moment, met als extra klantbeoordelingen/reviews en gedetailleerde productbeschrijvingen. Wie kiest voor fysieke winkels, kiest voor het gemeenschapsgevoel en steun voor lokale bedrijven. Online platforms openen dan weer de deur naar een enorm aanbod van producten van over de hele wereld.
Het gemak van online brillen en lenzen kopen
Online brillen en lenzen kopen brengt een wereld van gemak naar je woonkamer. Dankzij virtuele pasfuncties kun je moeiteloos zien hoe verschillende stijlen bij je gezicht passen, waardoor het keuzeproces niet alleen makkelijker maar ook leuker wordt. Je bespaart daarnaast veel tijd, omdat je niet naar de winkel hoeft te gaan, én niet hoeft te wachten op de opticien die een selectie voor je maakt. En als men bij Hans Anders lenzen bestelt met een eigen account, worden de lenzen direct gekoppeld aan het voorschrift, zodat de juiste formaten en sterkte worden geleverd.
Digitale en blauw licht blokkerende glazen
Digitale glazen zijn een doorbraak voor iedereen die lange uren voor een scherm doorbrengt. Door vermoeidheid van de ogen tegen te gaan, verbeteren deze brillenglazen het comfort tijdens werkuren aanzienlijk, zodat je geconcentreerd en productief kunt blijven. Bovendien spelen blauw licht blokkerende brillenglazen een cruciale rol bij het verbeteren van de slaapkwaliteit door de verstoringen van je circadiane ritme door beeldschermen te minimaliseren. Door het filteren van schadelijk blauw licht, helpen ze niet alleen mogelijke oogbeschadiging op de lange termijn te voorkomen, ze bevorderen ook de algehele gezondheid van de ogen.
Hoe virtueel passen het winkelen verbetert
Door de mogelijkheid om virtueel kleding of brillen te passen is er een meer persoonlijke winkelervaring, waarbij klanten kunnen zien hoe een bril of kledingstuk ze staat voordat ze deze aanschaffen. Hierdoor vermindert het aantal retourzendingen aanzienlijk, omdat klanten beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over maat en pasvorm, wat uiteindelijk leidt tot een grotere tevredenheid. Met augmented reality kunnen retailers aantrekkelijke online omgevingen creëren die de interactie met klanten verbeteren en de verkoop stimuleren.
Ontwerpen kiezen die bij je stijl passen
Online kan je zelf ieder kledingstuk of montuur kiezen om te passen, waarbij de keuze enorm is. In een optiek of kledingwinkel ben je afhankelijk van de keuze van de opticien of verkoper, en het aanbod in de winkel. Online kan je weer veel tijd kwijt zijn omdat die keuze zo groot is, en je veel meer “past” dan nodig, terwijl je in de winkel hulp krijgt van een ervaren specialist die kijk heeft op productenMarc bij je passen. Er valt dus genoeg te kiezen, zowel in het aanbod van de producten, als de keuze in online of fysiek winkelen.
Verborgen kosten waar je op moet letten als je online koopt
Als je online winkelt, is het zaak om scherp te blijven op mogelijke verborgen kosten die je uiteindelijke prijs kunnen opdrijven. Controleer altijd op verzendkosten, want deze kunnen je totale kosten aanzienlijk beïnvloeden. Als je aankopen doet op internationale websites, let dan op valutawisselkosten, die verborgen kosten aan je bestelling kunnen toevoegen. Daarnaast brengen sommige verkopers extra administratiekosten in rekening die mogelijk niet duidelijk worden vermeld bij het afrekenen, dus blijf alert.
Lees tot slot zorgvuldig het retourbeleid, want sommige bedrijven kunnen restockingkosten in rekening brengen of eisen dat je de kosten voor het retourneren betaalt, wat uiteindelijk invloed heeft op je totale uitgaven. Door je bewust te zijn van deze factoren, kun je beter geïnformeerde aankoopbeslissingen nemen en onaangename verrassingen voorkomen.
-
Marketing3 jaar ago
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
-
Column3 jaar ago
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Financieel3 jaar ago
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Nieuws3 jaar ago
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Marketing3 jaar ago
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar ago
Yoast SEO: de voor- en nadelen