Connect with us

Nieuws

Google rolt April 2023 Reviews Update uit

Gepubliceerd

op

In april 2023 heeft Google een update uitgebracht voor het schrijven van reviews: de April 2023 Reviews Update. Hoe doe je dit volgens Google nu het beste? Hoe kan een review nu het best hoog scoren op Google? We bespreken even de beste manieren om (in de ogen van Mr. Google) kwalitatieve reviews te schrijven.

Over de April 2023 Reviews Update

Google kondigde op 12 april de April 2023 Reviews Update aan. Deze update is meer dan eerdere Product Review Updates, het gaat om alle mogelijke reviews. Google kondigde de update weer aan via het Twitter-account van Google Search Central:

Meer dan een aankondiging was het niet, naast het verwijzen naar hun pagina over Googles ‘reviews system’. Op die pagina staat dan ook weer een verwijzing naar hun eigen richtlijnen voor het schrijven van reviews, die we hieronder voor je samenvatten.

Weet waarover je schrijft

Iemand die een review schrijft, moet enige kennis hebben van het product of de service. Toon aan dat je een expert ter zake bent. Je moet in staat zijn om het product/service écht te beoordelen. Dit zal de lezers helpen om te weten dat de review zinvol is en vertrouwd kan worden. Je kan dit doen door belangrijke specificaties te omschrijven, maar Google laat toch ook even weten dat je ook best wat extra originele informatie vanuit jouw expertise toevoegt. Dit zagen we ook al terugkomen toen Google een extra E aan E-E-A-T toevoegde.

Bewijs wat je schrijft

Gebruik bewijzen zoals audio of foto- of videomateriaal om aan te tonen dat jij effectief juist geplaatst bent om een beoordeling te schrijven. Gaat het om een update van een bestaand product? Beschrijf dan ook wat er juist veranderd is tussen de oude en de nieuwe versie.

Objectiviteit

Het is van cruciaal belang dat de review niet partijdig is en de lezers niet enkel verleidt tot het kopen van het product of de service. Google geeft duidelijk aan dat je niet zomaar elk product de hemel in moet prijzen. Als je iets aanprijst, beschrijf dan ook echt waarom. Is een product enkel aan te raden in een bepaalde situatie? Leg dan ook uit in welke situatie het product het beste is, en in welke situaties niet.

Wat met links naar anderen?

Links naar andere interessante bronnen zijn goed om toe te voegen als deze bronnen de lezer helpen om een juiste keuze te maken. Wat vooral interessant is: ze raden aan om te linken naar verschillende aanbieders van hetzelfde product zodat de lezer zelf kan kiezen bij wie ze het liefst kopen.

Wees origineel

Het is belangrijk om concrete voorbeelden te geven om jouw standpunt aan lezers over te brengen. Als je bijvoorbeeld een restaurant reviewt, leg dan uit wat er op de menukaart staat en welke proeverijen je hebt meegemaakt. Geef aan waar de service goed of slecht was, en hoe het dineren daar aanvoelde. De conclusie van je review zal dan beter worden geïnformeerd.

Houd het kort, maar krachtig

Op het einde delen ze nog even mee: focus op de kwaliteit en originaliteit van reviews. De focus moet dus niet liggen op de lengte c.q. het aantal woorden van een review.

POPULAIR

Zakenweek is een uitgave van Media van Morgen | Auteursrecht behoort bij de oorspronkelijke auteurs of vermelde auteur | Bezoek ook zakenweek.nl