Nieuws
Video-indexrapportage beschikbaar in Google Search Console
Google indexeert al vele jaren video’s, inclusief video’s van webpagina’s. Maar hoe weet je of video’s van jouw webpagina’s worden geïndexeerd? Dat vind je vanaf nu terug in Google Search Console, waar je nu de video-indexrapportage vindt.
Na aankondiging 11 juli nu volledig uitgerold
Op 11 juli kondigde Google Search Console al aan dat ze bezig waren met een rapportage over de indexering van video’s.
In de tweet werd verwezen naar de uitgebreide aankondiging in Google Search Central, waar al werd gemeld dat je met deze nieuwe rapportage inzicht krijgt in:
- Hoeveel pagina’s met video Google heeft geïdentificeerd
- Welke video’s succesvol zijn geïndexeerd
- Wat het indexeren van bepaalde video’s tegenhoudt
Daarbij werd ook expliciet gemeld dat deze indexering losstaat van video rich snippets en gestructureerde data voor video.
Nu volledig uitgerold en voor iedereen beschikbaar
Vandaag maakte Google dus wederom in een tweet bekend dat de videopagina’s-rapportage volledig uitgerold is. Iedereen heeft nu in Google Search Console toegang tot de rapportage van de indexering van video’s op hun webpagina’s.
Geïndexeerde en niet-geïndexeerde video’s in een overzicht
De rapportage vind je onder ‘Videopagina’s’ in het menu links, onder het hoofditem ‘Index’. Net als bij de andere rapportages over indexering zie je dan een grafiek met geïndexeerde en niet-geïndexeerde pagina’s, plus de eventuele fouten.
Je vindt hier geen posities en geen zoektermen, het gaat echt puur om de index. Je kan net als bij de gewone pagina’s URL’s inspecteren en ziet dus eventuele video’s die Google wel heeft gevonden, maar niet geïndexeerd.
Zo kun je video’s die je wel graag geïndexeerd zou zien alsnog in die index proberen te krijgen. Proberen, omdat zoals altijd geldt dat Google bepaalt of ze iets opnemen in de index en opnieuw indienen geen garantie is dat een pagina of video daadwerkelijk geïndexeerd wordt.
Alle details over het ‘Rapport Video-indexering’, zoals Google het zelf noemt, natuurlijk bij Google zelf.
-
Marketing3 jaar ago
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
-
Column3 jaar ago
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Financieel3 jaar ago
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Nieuws3 jaar ago
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Marketing3 jaar ago
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar ago
Yoast SEO: de voor- en nadelen