Marketing
Google kondigt Helpful Content Update aan
Waar Google 3 jaar geleden begon de (on)regelmatige brede core updates aan te kondigen, is er vandaag een specifieke update aangekondigd. Met de Helpful Content Update focust de zoekmachine zich op content die geschreven is voor de lezer. Content die dus echt bedoeld is om behulpzaam te zijn.
Aankondiging Helpful Content Update
Zoals we inmiddels gewend zijn werd de Helpful Content Update aangekondigd op Twitter, waar in een tweet werd verwezen naar een uitgebreide toelichting op Google Search Central.
Kort samengevat gaat content die primair voor zoekmachines gemaakt is het onderspit delven. Althans, dat is de bedoeling. Zoals we ook weten maakt Google wel vaker niet waar wat ze zeggen of pakken updates lang niet zo heftig uit als je zou verwachten gebaseerd op de aankondigingen. Daarnaast hebben updates vaak minder effect buiten de Engelstalige gebieden.
Uitrol begint volgende week
De uitrol van de Helpful Content Update begint volgende week, volgens Google. Een exacte datum wordt niet gegeven en de zoekmachinegigant verwijst zelf naar hun update-pagina voor informatie over het begin en einde van de uitrol.
Update met sitebrede impact
Waar Google normaliter pagina’s beoordeelt, is dit een update met sitebrede impact. Wanneer een website relatief grote hoeveelheden content van lage kwaliteit heeft, wordt de hele website daarop afgerekend. Het loont dus om je website helemaal na te lopen op de kwaliteit van de content, en pagina’s waar je aan twijfelt ofwel te verwijderen, ofwel eens goed onderhanden te nemen.
Engelstalige content eerst
Een opluchting voor iedereen die geen Engelstalige website heeft, de update wordt eerst uitgerold voor Engelstalige zoekopdrachten. Andere talen volgen later, zodat wij eerst kunnen zien wat de impact van de update is, en daarnaast de tijd hebben om de content op eigen websites of die van klanten eens goed onder de loep te nemen.
Wat is behulpzame content?
Sommige dingen zijn nogal subjectief, en wat behulpzaam is kan ook subjectief zijn. Waarop beoordeelt Google de behulpzaamheid van de content? Een aantal punten uit het artikel op Google Search Central:
- Richt je je op een (specifieke) doelgroep?
- Heeft de auteur bewezen kennis van het onderwerp?
- Heeft de website een hoofdonderwerp of -doel?
- Heeft de lezer na het lezen iets opgestoken van de tekst?
- Levert het lezen van de pagina een voldaan gevoel op?
- Houd je rekening met de richtlijnen voor core updates en productreviews?
Kortom: schrijf je echt content die ertoe doet voor bezoekers en doelgroep van je website?
Niet schrijven voor zoekmachines
Hoewel dit al een goed gebruik zou moeten zijn, benadrukt Google met deze update nog eens dat het niet de bedoeling is dat je schrijft met de zoekmachines als focus.
Belangrijke punten waar Google dat op beoordeelt:
- Beloof je iets te vertellen wat je uiteindelijk niet vertelt (clickbait)?
- Schrijf je ergens over omdat het bezoekers aantrekt vanwege zoekvolume of een trend?
- Vat je alleen maar samen wat anderen schrijven zonder zelf waarde toe te voegen?
- Geef je zo weinig informatie dat lezers verder moeten zoeken naar de kennis waar ze echt naar op zoek zijn?
- Focus je op een bepaalde ‘zoekwoorddichtheid’?
Dit komt op vrijwel hetzelfde neer als wat nu echt behulpzame content moet zijn, maar dan vooral wat het dus niet moet zijn. Meer punten en details vind je bij Google Search Central.
Originele, kwalitatieve content en goede reviews door experts moeten beter ranken
In een blogpost op het Google blog geeft Google aan dat originele, kwalitatieve content meer ruimte moet krijgen in de zoekresultaten. Net als reviews die door echte experts is geschreven, in plaats van reviewpagina’s die vooral bestaan uit informatie die van andere webpagina’s is gegenereerd zonder daar verder zelf enige toegevoegde waarde aan toe te voegen.
Zoals altijd ook nadien nog bijschaven
Omdat Google ook wel begrijpt dat een update niet altijd direct uitpakt zoals bedoeld, geven ze ook aan dat ze nog zullen blijven bijschaven. Het proces van de update is volledig geautomatiseerd en gebaseerd op machine learning, dus geen handmatige actie of core update.
Herinnering aan Panda
Barry Schwartz maakt op SERoundtable de vergelijking met de Panda update. Hij verwacht een vergelijkbaar grote impact, waarmee de Helpful Content Update een van de legendarische Google algoritme-updates.
-
Marketing3 jaar ago
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
-
Column3 jaar ago
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Financieel3 jaar ago
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Nieuws3 jaar ago
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Marketing3 jaar ago
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar ago
Yoast SEO: de voor- en nadelen