Ondernemen
Website laten maken: deze keuzes heb je
Je hebt een website nodig, waar begin je dan? Je hebt nogal wat keuzes te maken en dat maakt het lastig. Zeker wanneer je hier nog niet eerder mee te maken hebt gehad. Zelfs al heb je al eerder een website gemaakt of laten maken, kan er inmiddels het nodige veranderd zijn. Dus welke keuzes heb je?
Zelf bouwen of laten maken?
De eerste keuze is altijd: ga je zelf een website bouwen of laat je ‘m maken? Zelf maken is prijstechnisch vaak wel het interessantst. Houd er dan wel rekening mee dat het jou veel tijd gaat kosten. Als je dan ook nog van alles moet uitzoeken over bijvoorbeeld het CMS waarin je werkt, ben je zo een paar honderd uur bezig om een website te bouwen.
Dat hoeft niet erg te zijn als je het leuk vindt en er de tijd voor hebt. Maar als je graag meters wilt maken of snel gefrustreerd raakt als iets niet wil zoals jij het voor ogen hebt, een website laten maken toch echt de betere keuze.
Contentmanagementsystemen: welke kies je?
Een contentmanagementsysteem of CMS is de omgeving waarin je de inhoud (content) van je website beheert. Waar je vroeger kennis moest hebben van HTML om content op je website te plaatsen, kan nu iedereen die met een tekstverwerkingsprogramma als Word kan werken, ook content op een webpagina plaatsen.
En dan sta je voor de keuze welk CMS je kiest. Met een marktaandeel van meer dan 40% is WordPress het meest gebruikte CMS ter wereld. Je kan daarnaast ook kiezen voor:
- Drupal
- Joomla!
- Squarespace
- Wix
- Jimdo
Dit zijn trouwens maar enkele van de vele keuzes die je hebt. Je hebt dus keuze, iets waar je in kan duiken als je echt wilt weten wat jou het beste past.
Webdesigner, webontwikkelaar of bureau?
Laat je jouw nieuwe website bouwen, dan heb je ook nog eens de lastige taak om uit te vinden wie daar de beste partij voor is. Natuurlijk wil je weten wat het kost om je nieuwe website te laten maken, dat begint alleen wel met kiezen wat voor partij je inschakelt.
Want: kies je voor een webdesigner, een website-ontwikkelaar of een webbureau?
Webdesigner: vooral grafisch sterk
De naam webdesigner zegt het natuurlijk al: een webdesigner ontwerpt en is dus vooral grafisch sterk. Je krijgt dan meestal een “mooie” website, maar mooi is echt geen graadmeter. Je website moet er professioneel uitzien, en dat is zeker iets wat een vormgever of designer doet, daarbij kan functionaliteit nogal eens ondergeschikt raken.
En zo raak je ongewild juist bezoekers kwijt, omdat die hun weg niet weten te vinden op je website. Technisch kan het ook problemen opleveren, omdat een webdesigner die weinig weet van de techniek juist van alles met plugins oplost, wat kan zorgen voor een trage website. Check dus of een webdesigner ook technisch meer kan dan alleen wat plugins installeren.
Webontwikkelaar: de techneut
Een website die technisch tiptop in elkaar steekt? Kies voor een webontwikkelaar. Die zorgt ervoor dat er technisch helemaal niks mis is met je website. Een webontwikkelaar is meestal weer minder goed onderlegd in het grafische gebeuren. Grote kans dat je een vrij eenvoudige website krijgt qua ontwerp. Hoeft niet erg te zijn, maar wel goed om te weten.
Je kan ook kiezen voor een webontwikkelaar die een website bouwt op basis van een ontwerp dat een designer weer maakt. Het liefst heb je dan een designer die ook kaas gegeten heeft van UI en UX, of die samenwerkt met iemand die daar weer verstand van heeft.
Webbureau: meestal alles in huis
Wil je gewoon een one-stop-shop, dan is een webbureau de keuze voor jou. Je krijgt dan vaak te maken met een projectmanager die het hele project leidt. Je hebt dus niet altijd direct contact met de designers en ontwikkelaars. Dat kan handig zijn, het is net wat je wilt. Ze hebben in ieder geval vaak alles in huis.
Dat ze alles in huis hebben kan ook betekenen dat ze je graag nog wat meer verkopen, zoals adverteren in zoekmachines of vernieuwing van je huisstijl.
Overal een specialist voor inschakelen
Een andere mogelijkheid is door allemaal specialisten per discipline in te schakelen. Grote kans dat je dan echt een top-website krijgt. Het betekent waarschijnlijk wel dat je zelf alles moet coördineren. Of daar moet je weer iemand voor inschakelen, een websiteregisseur bijvoorbeeld.
Denk ook aan de inhoud
Voor de inhoud van je website -ook wel content genoemd- heb je ook zo je keuzes. Je hebt sowieso tekst en beeld nodig. Eventueel kan dat ook nog video zijn, en zelfs geluidsmateriaal.
Tekstschrijver of copywriter
De teksten kan je zelf schrijven. Weet wel dat je voor de commerciële teksten meer nodig hebt dan gewoon wat woorden. Om bezoekers om te zetten in klanten heb je teksten nodig die converteren. Converteren betekent trouwens letterlijk ‘omzetten’, in dit geval dus bezoekers omzetten in klanten.
Die converterende, commerciële teksten zijn in goede handen bij een copywriter. Dat is een tekstschrijver die (vooral) commerciële teksten schrijft. Voor meer informatieve teksten zet je een “gewone” tekstschrijver in.
Fotograaf, illustrator of tekenaar
Ook voor beeld heb je wat te kiezen: wil je foto’s, animaties of getekend beeld? Of een mix van deze drie? Kan allemaal. Foto’s van jezelf of je team laat je natuurlijk schieten door een professionele fotograaf. En voor de andere beelden zoek je natuurlijk een illustrator of tekenaar.
Webwinkel: heel andere keuzes
Wie producten verkoopt en dat ook via de website wil doen, heeft een webwinkel nodig, ook webshop genoemd. Daar komen weer heel andere dingen bij kijken dan bij een gewone website. Van betalingssystemen tot voorraadbeheer, het is echt een heel andere wereld.
Je kan kiezen voor een WordPress website met WooCommerce, of een kant-en-klaar systeem, waarbij je de keuze hebt uit onder andere:
- Shopify
- Magento
- CCV Shop
- Lightspeed
- MijnWebWinkel
Bij de meeste van deze platformen ben je wel gebonden aan hun eigen hosting, en als je wilt verhuizen moet je de complete webwinkel opnieuw opbouwen. Zorg ervoor dat je dit vooraf duidelijk hebt en dat je weet of er mogelijkheden zijn om je content en andere relevante gegevens te exporteren als je zou willen verhuizen.
Veel keuzes te maken
Zoals je ziet heb je veel keuzes te maken als je een website wilt laten maken. En dan is dit nog lang niet alles. Over de genoemde keuzes is ook nog veel te vertellen. Je hebt nu in ieder geval een aantal inzichten en weet wat je verder kan onderzoeken.
-
Marketing3 jaar ago
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
-
Column3 jaar ago
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Financieel3 jaar ago
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Nieuws3 jaar ago
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Marketing3 jaar ago
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar ago
Yoast SEO: de voor- en nadelen