Food & beverage
Gezonde voeding op de werkvloer: een hulpgids
Gezond eten wordt steeds populairder in bedrijfskantines. Zowel werknemers als werkgevers zien de gezondheidsvoordelen van natuurlijke, biologische producten in. Voor wie een meer natuurlijke optie op zijn werkplek wil introduceren, is hier een gids voor het gebruik van deze producten in een kantine.
Volledig natuurlijke producten
Eerst en vooral is het belangrijk te begrijpen wat “natuurlijk” betekent. Over het algemeen bevatten biologische of volledig natuurlijke producten geen synthetische additieven of conserveringsmiddelen die in conventionele producten uit de winkel te vinden zijn. Dit betekent dat ze minder calorieën en chemicaliën bevatten en meestal een hogere voedingswaarde hebben. Bovendien smaken ze daardoor ook vaak beter dan bewerkte alternatieven.
Wensen en diëten van werknemers
Voordat je natuurlijke producten voor jouw kantine inslaat, is het belangrijk rekening te houden met de dieetwensen van uw personeel. Als er vegetariërs of veganisten in uw bedrijf werken, kijk dan of er veganistische opties zijn, zoals amandelmelk in plaats van koemelk, of plantaardige vleesvervangers. Als iemand een intolerantie voor zuivel of gluten heeft, zorg er ook voor dat het eten in de kantine ook voor hen geschikt is. Sla bijvoorbeeld glutenvrij brood en gebak in naast gewone producten zoals sandwiches en wraps.
Het is ook de moeite waard om verschillende recepten te onderzoeken, zodat je een scala aan heerlijke gerechten kunt aanbieden, bereid met volledig natuurlijke ingrediënten waarvan iedereen kan genieten, ongeacht de dieetvereisten.
Natuurlijke en biologische producten inkopen
Zodra je hebt besloten welke biologische producten je beschikbaar maakt in de kantine, is het tijd om enkele systemen op te zetten rond de manier waarop ze worden gekocht of geserveerd. Dit kan variëren van de verkoop van kant-en-klare snacks zoals energierepen of vers gemaakte sappen, tot het aanbieden van een selectie van ingrediënten zodat klanten hun eigen maaltijden kunnen samenstellen.
Denk aan yoghurt met fruit en noten voor het ontbijt, linzensalades met geroosterde groenten voor de lunch en quinoabowls vol superfoods voor het diner. Je kan ook overwegen een prijssysteem in te voeren waarbij klanten een vast bedrag per artikel betalen, ongeacht de grootte of het gewicht. Dit helpt de kosten laag te houden en zorgt er toch voor dat iedereen die in de kantine koopt waar voor zijn geld krijgt.
Het is ook het overwegen waard om prikkels in te voeren, zoals kortingen op bepaalde biologische producten als klanten hun eigen bakjes van thuis meebrengen. Dit bevordert de duurzaamheid en moedigt mensen aan om groen te gaan. En waarom geen loyaliteitsbeloningen voor frequente bezoekers? Dit kan zoiets zijn als gratis thee na vier aankopen binnen een maand, wat de klanttevredenheid zou verhogen en tegelijkertijd de verkoopcijfers zou stimuleren.
Het oog wil ook wat
Tot slot – vergeet de presentatie niet. Presentatie speelt een belangrijke rol bij het aanmoedigen van medewerkers om gezond te eten. Per slot van rekening wil niemand kleffe slablaadjes. Zorg ervoor dat alle voedingsmiddelen aantrekkelijk zijn uitgestald op schalen in plaats van op borden. Zo zien ze er veel aantrekkelijker (en vaak ook gezonder) uit dan gewone maaltijden van fastfoodketens.
Al met al levert de introductie van natuurlijke en biologische producten in kantines vele voordelen op voor zowel werkgevers als werknemers. Niet alleen biedt het gezondere opties, maar het moedigt ook duurzame praktijken aan, wat ook helpt om ons milieu te beschermen.
Met een zorgvuldige planning rond inkoopsystemen en creatieve presentatietechnieken is het mogelijk om een plezierige ervaring te creëren voor iedereen die de kantine bezoekt en tegelijkertijd alle gezondheidsvoordelen van natuurlijke producten te benutten.
-
Marketing3 jaar ago
Tools die iedere website-eigenaar zou moeten gebruiken
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Ilse Wissink – accommodatieverhuur in Gran Canaria
-
Column3 jaar ago
Waarom elke website een colofon zou moeten hebben
-
Bedrijfsprofiel3 jaar ago
Het verhaal achter Eigen Kracht Coaching
-
Financieel3 jaar ago
5 redenen waarom je urenregistratie niet lekker loopt
-
Nieuws3 jaar ago
Solliciteren met een zichtbaar mooiere glimlach dankzij een onzichtbare beugel
-
Marketing3 jaar ago
LinkedIn neemt Oribi analytics over
-
Marketing3 jaar ago
Yoast SEO: de voor- en nadelen